כתר לשיניים קדמיות: הטיפול הנפוץ ביותר ברפואת השיניים

אחד הטיפולים המוכרים ביותר בתחום טיפולי השיניים הוא טיפול הכתר. בטיפול זה מכתרים את השן ולמעשה מחליפים את כותרת השן הפגועה ומכאן שמו של הטיפול. טיפול כתר יכול להיות מבוצע בשיניים האחוריות ובשיניים הקדמיות, בלסת העליונה או בלסת התחתונה.

כתר לשיניים קדמיות
כתר לשיניים קדמיות

כתר קדמי או כתר לשן קדמית ובאופן כללי כתר לשיניים קדמיות, הוא טיפול מעט מורכב יותר שכן השיניים הקדמיות דקות יותר, בולטות יותר ובעלות כתר שקשה יותר להחליף או לתקן.

השיטה הטובה ביותר לטיפול: כתר לשיניים קדמיות

בטיפול כתר קדמי או כתר לשן קדמית הרופא המטפל צריך למצוא דרכים יצירתיות להחליף את השן הפגועה או לכתר אותה, בלי שהכתר יבלוט. כתר לשיניים קדמיות הוא תמיד טיפול מורכב יותר אך בשנים האחרונות רופאים רבים משתמשים בכתר זירקוניה על מנת לבצע טיפול זה.

כתר זירקוניה הוא שיטת הטיפול הטובה ביותר להכנת כתר קדמי מכיוון שכפי שאמרנו כתר לשן קדמית או כתר לשיניים קדמיות חייב להות אסתטי ובלתי מורגש. כתר הזירקוניה עושה בדיוק עבודה זו מכיוון שהוא מאפשר לרופא המטפל ליצור כתר עדין ומדויק הנראה בדיוק כמו שן רגילה, הן בצורה והן בצבע. בנוסף כתר הזירקוניה יכול להיות מותקן על בסיס השתל המתכתי בצורה כזאת אשר לא מאפשר לפס המתכת להשתקף באור חזק וכך הוא נסתר ולא ניתן להבחין בו במבט ראשון.

מלך הכתרים הקדמיים: כתר זירקוניה

כאשר הרופא נדרש להכין כתר לשן אחורית ובעיקר שן טוחנת או שיניים צמודות לה, יש לו יתרון בכך ששיניים אלה גם עבות יותר וגם ונסתרות יותר. כך יש לו בסיס מוצק יותר ליצור עליו את הכתר והוא גם לא צריך להקפיד יתר על המידה על הסתרת בסיס הכתר. לא כך הדבר בתהליך הכנת כתר קדמי. כתר לשן קדמית כמו כל כתר לשיניים קדמיות חייב להיות מיוצר בצורה מדויקת יותר. הרופא צריך לסרוק את כל חלל הפה, למדוד את השיניים הצמודות ולהכין תבנית שן על סמך מידות אלה כך שהשן המוחלפת תהיה בגודל, בצורה ובצבע המתאימים.

כתר הזירקוניה עומד בכל התנאים הללו ומספק לרופאי השיניים חומר גלם נהדר בעל תכונות מתאימות, אשר הופכות אותו לחומר הגלם המועדף לביצוע כתר קדמי בשל עובדת היותו גם חזק ועמיד וגם בעל מראה המזכיר ככל הניתן את מראה השיניים הטבעיות.

מתי מבצעים טיפול התקנת כתר קדמי?

כאשר שן כלשהיא כבר הרוסה מדי, אכולה מעששת, עקומה או בעלת שורש פגום וסיבות נוספות, ואי אפשר עוד 'להציל' אותה יש צורך לבצע עקירה או לכתר אותה כך שתוכל לתפקד כשן רגילה גם מבחינת יכולת הלעיסה שלה וגם מבחינת המראה שלה. כתר קדמי נותן מענה מצוין לכך והוא יכול להחליף כל שן בשורת השיניים הקדמיות או האחוריות, העליונות או התחתונות. כאמור כתר לשיניים קדמיות היא משימה לא פשוטה עבור רופא השיניים בשל העובדה שבסיס הכתר דק יותר והשן בולטת יותר. לשמחת המטופלים הזקוקים לטיפול כתר קדמי או כתר אחורי, כיום יש שיטות התקנת כתר המאפשרת למטופל ליהנות משן וכתר חדשים שכמעט בלתי אפשרי להבחין בהם במבט חטוף ואפילו במבט מקרוב. כתר הזירקוניה כאשר הוא נבנה בצורה מדויקת, משווה לכתר מראה טבעי בגוון ובצבע ואם רופא השיניים בונה אותו גם בצורה טבעית ולא סימטרית מדי אלא כמו ששן אמיתית נראית, הוא מחליף את השן המקורית בצורה מושלמת.

איך מבצעים טיפול כתר קדמי?

בטיפול התקנת כתר קדמי או אחורי יש צורך ליצור ראשית כל בסיס להתקנת הכתר. על פי רוב בסיס הכתר מיוצר ממתכת אשר מחוברת לחך בהברגה ועל גביו מותקן שתל. על גבי אותו שתל מוברג יש להתקין את השן החדשה או למעשה את הכתר. במקרים רבים ניתן להשאיר את השן הישנה ופשוט להשחיז אותה ולהתאים אותה בצורתה כך שתשמש בסיס הולם להתקנת הכתר על גביה.

במקרים רבים, במיוחד כאשר השן חסרה, יש צורך לבנות גשר בעל שלוש שיניים או כתרים ולהרכיב אותו כך ששתי השיניים הסמוכות לשן החסרה יכותרו גם הן ויהוו בסיס תומך לכתר המותקן על גבי השן האמצעית.

התקנת כתר קדמי או אחורי בקלות

טיפול שיניים ככלל וטיפול כתר בפרט הוא לא טיפול מהנה ואף אחד לא אוהב ללכת רופא שיניים. יחד עם זאת אנו חייבים לטפל בשיניים שלנו ושן שבורה או חבולה, שיניים לא ישרות או שיניים חסרות וכדומה, מהוות סיכון בריאותי ולא כדאי להשאיר חללים ריקים בפה שכן בעקבות כך עלולים להיווצר עיוותים בלסת ובחך. גם פעולת הלעיסה לא יעילה ולא נעימה כאשר יש שן חסרה, תוסיפו לכך את המראה המוזנח והלא אסתטי שכולנו מנסים להימנע ממנו ותגיעו למסקנה שטיפול כתר הכרחי כאשר הוא נדרש.

כיום ניתן ליצור כתרים בעלי מראה טבעי ואסתטי אשר יחליפו בקלות את השן החסרה או השבורה. הטיפול יכול לקחת כמה פגישות בשל המורכבות שלו, הצורך בניקוי המקום על ידי עקירה ולאחר מכן התקנת השתל, תקופת החלמה קצרה, לקיחת מידות ובניית הכתר במעבדה, ולבסוף התקנת השתל והכתר.

כתר הזירקוניה או כל כתר אחר אשר יותקנו בחלל הפה, יהוה תחליף הולם לשן החסרה ויעשה את העבודה הן מבחינה פונקציונלית והן מבחינה אסתטית.

כאשר מדובר בשיניים קדמיות עבודת רופא השיניים מורכבת יותר ובמיוחד כאשר כתר השן שבור בצורה חלקית בשן קדמית בולטת. מלאכת בניית והרכבת כתר שן חלופי היא מלאכה עדינה ומורכבת שרק רופא שיניים מומחה בעל ניסיון, יכולת טכנית וציוד מתאים יוכל לבצע. בהצלחה!

Zicronia Crown
Zicronia Crown