מה הקשר בין כתר לשיניים והשתלת שיניים

עולם רפואת השיניים מתקדם בצעדי ענק בעשרות השנים האחרונות. בעוד שפעם, היו מעט פתרונות לשיניים חסרות הרי שכיום ניתן לעבור השתלת שיניים במספר שיטות שונות ובמחיר השווה לכל כיס. בעזרת טכנולוגיות מתקדמות, רופאי השיניים יכולים להציע פתרונות מצוינים לשיקום שן חסרה המאופיינים בעמידות, אסתטיקה, נוחות בשימוש ומחיר הוגן. האם כתר הוא חלק מתהליך השתלת השיניים? מה תפקידו ואיך בוחרים את הכתר הנכון?

מתי מומלץ לעשות השתלת שיניים?

השתלת שיניים מומלצת לכל אדם בוגר שאיבד שן טבעית (למעט שיני בינה). מומלץ מאוד להחליף כל שן חסרה בשתל ולא להשאיר מרווחים בין השיניים הנותרות. הסיבה לכך היא שבריאות עצמות הלסת שלנו תלויה בשימוש שלנו בשיניים. כאשר אנחנו לועסים, מופעל עומס מתון על עצמות הלסת, בהיעדר עומס טבעי זה הגוף נותן לעצם באזור להתנוון ולהיספג. התוצאה היא היחלשות של עצם הלסת. במידה ומדובר במספר שיניים חסרות הרי שעם הזמן נוצר מראה פנים "שקוע" האופייני לזיקנה.

סיבה נוספת היא תזוזה פוטנציאלית של השיניים הנותרות. כששן חסרה השיניים הסמוכות לה נוטות לזוז. כשהשיניים נעות ממקומן הן לא עושות את זה בקו ישר. התוצאה יכולה להיות שינוי במנח של כל השיניים בלסת שיגרום לא רק לאי נוחות אלא גם למראה שיניים עקום ולא אסתטי. תופעות אלו יכולות להתרחש בכל גיל והדרך היחידה למנוע אותן היא על ידי השתלת שיניים.

מתי רופא השיניים ימליץ על כתר?

לכתרים מספר שימושים שונים ברפואת השיניים:

  • לאחר טיפול שורש – הגנה על שן שעברה טיפול שורש נרחב. בטיפול שורש מוך השן והשורשים מוסרים וכך גם חלק משכבת האמייל הטבעית של השן שמגינה עליה. כדי לשמור על השן מדלקות וחדירת חיידקים, רופא השיניים ימליץ להניח עליה כתר.
  • שיניים בורות וסדוקות – על מנת לשמור על השן הטבעית ככל שניתן, מקובל להניח על שן שבורה או סדוקה כתר.
  • אחרי סתימה גדולה – בדומה לטיפול שורש, מניחים כתר כדי לשמור על שלמות השן ולהגן עליה.
  • שן חלשה – שן שנחלשה בשל עששת או גורם אחר.
  • לאחר השתלת שיניים – כתר הוא השלב האחרון בתהליך השיקום על גבי שתלים (בהמשך).

למה יש צורך בכתר אחרי השתלת שיניים?

כשאומרים השתלת שיניים מתכוונים יותר להשתלת שורש השן. השורשים הטבעיים שלנו מחזיקים את השן שאנחנו רואים. בתוך עצם הלסת, בחלק הנסתר מן העין, נמצאים השורשים המחברים בין העצם לבין מבנה השן העליון. השתלת שיניים היא למעשה החדרה של שתל (לרוב דמוי בורג) אל עצם הלסת במקום בו "ישבה" שן טבעית. השתל עצמו אינו נראה לעין שכן כמו שורשי השן הטבעיות, הוא נמצע בתוך עצם הלסת.

מעל השתל מורכב מבנה שיקומי בצורת שן, מעל המבנה נהוג להניח כתר. אם מדובר בשיניים אחוריות ניתן להשתמש בכתר מתכת אך כשמדובר בשיניים קדמיות, לאסתטיקה תפקיד חשוב מאוד ומקובל להשתמש בכתרים לבנים מחרסינה.

מהם כתרים לשימוש אסתטי?

כתרים משמשים בדרך כלל כאמצעי שיקומי לשיניים שעברו טיפול. אך רופאי שיניים רבים מבצעים גם הנחת כתרים מסיבות אסתטיות בלבד. מטופלים רבים רוצים להשיג חיוך לא פחות ממושלם – שיניים לבנות וישרות. כדי ליישר את השיניים ולהלבין אותן יש צורך בהליכים דנטליים מורכבים וארוכים אך יש פתרון זמין יותר בדמות כתרים. כתרי חרסינה משמשים לא פעם כציפוי לשיניים הטבעיות, במיוחד הקדמיות על מנת להשיג מראה נקי ואסתטי יותר. מדובר באותם כתרים המשמשים לשיקום רק שכאן השימוש הוא כדי ליצור מראה נאה ונעים יותר. ההליך מתחיל בהכנת השיניים לכתרים ומסתיים בהנחתם של הכתרים על השיניים.

מה התפקיד של כתר זמני?

במקרים רבים, הכתר הקבוע יונח כבר לאחר הטיפול, למשל לאחר טיפול שורש קל או סתימה פשוטה. אך ישנם מצבים בהם נדרשת יותר מפגישה אחת אצל רופא השיניים ויש לתת לאזור להחלים לפני סיום ההליך. כתר זמני מאפשר למטופל להשתמש בשן גם בתקופת ההחלמה. רופא השיניים יכול להעריך את מצב השתל ואיכות ההחלמה ולתכנן את המשך הטיפול בצורה מיטבית. הכתר הזמני הוא פתרון לטווח קצר ומשמש כחלק מתכנית שיקום נרחבת יותר.

מהם סוגי הכתרים הקיימים?

ישנם מספר סוגי כתרים לשיניים, למשל:

  • כתר יצוק – כתר חזק מאוד שאינו מתבלה גם לאחר שנים רבות. עשוי ממתכת יצוקה עמידה ביותר אך אינו מספק מענה אסתטי בשל צבעו.
  • כתר חרסינה מאוחה – שכבת חרסינה דקה המורכבת על גבי מתכת. זול יותר מכתר חרסינה מלא אך עשוי להפוך לאפרפר מעט לאורך השיניים.
  • כתר חרסינה מלא – כתר לבן לחלוטין, משמש בעיקר עבור שיניים קדמיות שלא נושאות בעומסי לעיסה כבדים והאסתטיקה שלהן חשובה מאוד לשמירה על מראה נקי ונעים של השיניים.
  • כתר קפטאק – עשוי בשיטה ייחודית המשלבת זהב אך אינה פוגעת במראה האסתטי של הכתר.

איך בוחרים את סוג הכתר הנכון אחרי השתלת שיניים?

סוג הכתר הנבחר תלוי במידה רבה בדעתו המקצועית של רופא השיניים. רופא השיניים ירצה ראשית לשמור על התוצאות של ההשתלה ולבחור עבור המטופל את הכתר העמיד ביותר והנכון ביותר. כמובן ששיקולי מחיר ואסתטיקה נלקחים בחשבון על ידי הרופא גם כן. לעיתים, רופא השיניים יציע יותר מאופציה אחת כאשר כל האפשרויות יעניקו מענה מצוין לשיקום השן ועל המטופל לשקול שיקולי מחיר ומראה הכתר ולקבל את ההחלטה הסופית.

Zicronia Crown
Zicronia Crown