על כתרים לשיניים, איזה סוגים קיימים ולמה מתאים כל סוג

לאורך השנים, השיניים שלנו מאבדות מחוזקן. זה קורה בגלל עייפות החומר, הופעה של עששת או אולי פציעה. השיניים גם מאבדות מהגודל ומהצורה הטבעית שלהן. כתרים לשיניים הם מעין תבנית שמלבישים על השן  והם מחזירים לה את חוזקה, גודלה והמראה הטבעי שלה. אז למה צריך כתרים בשיניים? אילו סוגי כתרים קיימים? ממה עשויים כתרים דנטליים? איך עושים כתרים לשיניים? כמה זמן זה מחזיק? את התשובות לשאלות אלה ועוד תוכלו למצוא במאמר זה.

למה צריך כתרים בשיניים?

ישנן מספר סיטואציות שבהן נדרש לשים כתרים בשיניים:

  • שיניים חלשות כתוצאה מזיהום או שבירה של שן, זקוקות לכתר שיגן על מה שנשאר מהשן.
  • כשמנסים לשקם שיניים שחוקות (כתוצאה מחריקת שיניים בלילה) או שיניים שבורות
  • כאשר עושים סתימה נחרבת בשן
  • כשצריך לחזק את השיניים לאחר התקנת גשר
  • על מנת לכסות שיניים עם כתמים או שיניים שאופן צמיחתן אינו תקין והן נראות מעוותות
  • לאחר השתלה של שיניים
  • כיסוי שיניים לאחר טיפול של תעלת השורש

אילו סוגי כתרים קיימים?

כתרים לשיניים מכינים ממגוון של חומרים אך הם מתחלקים לשתי קטגוריות – כתר מסורתיים אשר מכסים באופן מלא את השן וכתרים חלקיים שמתאימים במקרים בהם מבנה השן הקיימת עדיין יציב ויש צורך לכסות רק חלק ממנה. כיסוי חלק מהשן היא שיטה יותר שמרנית שבה רופא השיניים רק מסיר את החלק הפגוע ומציב במקומו את הכתר.

ד״ר אבי בביוב
מאמר זה בחסות ד"ר אבי בביוב

בעל ותק וניסיון רב שנים בתחום שיקום הפה ורפואת השיניים.

ממה עשויים כתרים דנטליים?

כאמור, כתרים דנטליים יוצרים מחומרים שונים – הבחירה באחד מהם לרוב נעשית על פי מידת עמידות החומר והמיקום שבו יש להציב את הכתר. הכתרים הדנטליים הקיימים כיום כוללים:

  • כתרים דנטליים ממתכת – כתרים אלה עשויים ממתכות שונות כמו כרום, זהב, ניקל ופלדיום. מדובר בכתרים מאוד חזקים ויציבים שלעיתים רקוחות נשברים או נסדקים. קצב השחיקה של כתרים דנטליים ממתכת הוא איטי והשימוש בהם מאפשר הסרה מאוד מעטה של השן הטבעית. החיסרון שלהם הוא הצבע המתכתי – השימוש בהם יוצר מראה פחות אסתטי. לכן, השימוש העיקרי בהם נעשה כאשר יש צורך לשים כתר בשיניים הטוחנות שנמצאות בחלק האחורי של הלסת.
  • כתרים דנטליים בציפוי חרסינה – הצבע של כתרים אלה מאוד דומה לצבע הטבעי של השיניים, מה שהופך אותם לבחירה טובה כאשר צריכים להציב כתר בשיניים הקדמיות (כמובן שניתן גם להשתמש בהם על השיניים האחוריות). סוג הכתר הזה נחשב לפחות עמיד וקיים סיכון שציפוי החרסינה יישבר או ייפול ואז תיווצר שחיקה שעלולה גם לפגוע בשיניים אחרות בפה שהכתר נוגע בהן.
  • כתרים דנטליים משרף וחלקיקי זכוכית – נחשבים לפחות יקרים אך הם משמעותית פחות מעמידים וקצב השחיקה שלהם גבוה.
  • כתרים דנטליים מקרמיקה – כתרים שבהם משתמשים בעיקר כאשר מציבים כתרים בשיניים הקדמיות. כתרים אלה הם גם פתרון עבור מטופלים שסובלים מאלרגיות למתכות שונות. החיסרון שלהם הוא שהם אינו חזקים כמו כתרים דנטליים ממתכת בציפוי חרסינה וקצת השחיקה שלהם גם מהיר יותר.
  • כתרים דנטליים מקרמיקה המכוסים פורצלן – נחשבים לפופולאריים במיוחד עבור מטופלים שצריכים כתרים בשיניים הקדמיות. הסיבה לכך היא שניתן להגיע להתאמה כמעט מוחלטת לגוון הטבעי של השיניים. כתרים אלה מכוסים בפורצלן ונחשבים לכתרים מאוד עמידים, אפילו יותר מכתרים העשויים מחרסינה.
  • כתרים דנטליים מזרקוניה – כתרים לבנים שעשויים מזרקוניה. העובדה שהם בנויים מחומר אחד ולא משני חומרים המולבשים אחד על השני, מעלה את חוזקם ומקטינה משמעותית את קצב השחיקה שלהם.  מדובר בכתר מאוד אסתטי שמשתמשים בו בעיקר עבור השיניים הקדמיות אך הוא גם לא זול.

כתרים לשיניים – שלבים בהליך

שלב ראשון

כתרים לשיניים מבצעים בשני שלבים. בביקור הראשון אצל רופא השיניים, יבצעו בדיקה ראשונית של השן שעליה אמורים להרכיב את הכתר. בעת הבדיקה, יבצעו גם צילום רנטגן על מנת לראות טוב יותר את השן ואת העצם שמסביבה. באמצעות הצילום, רופא השיניים יוכל לראות האם יש זיהום בשן והאם נוצרה עששת. כך יוכל לקבוע האם נדרש לבצע טיפול שורש לפני שמרכיבים את הכתר. לאחר מכן, רופא השיניים יבצע השחזה של השן ובמידת הצורך יסיר חלקים לא בריאים של השן. על מנת להשלים את החלל, רופא השיניים ישתמש בחומר מילוי על מנת ליצור מבנה תקין של שן שעליו אפשר יהיה לשים את הכתר. השלב הבא יהיה עיצוב השן ויצור העתק של השן באמצעות שימוש בתבנית אשר גם תבטיח שלאחר הלבשת הכתר, הנשיכה לא תיפגע. תבנית זו תישלח למעבדה אשר מייצרת את הכתר (לרוב לוקח בין 14-21 יום). רופא השיניים ילביש על השן כתר זמני עד לביקור הבא שלך במרפאה.

שלב שני

בשלב זה, רופא השיניים יסיר את הכתר הזמני ויבדוק שהכתר הקבוע מתאים בגודלו ובצבע שלו לשאר השיניים. במידת הצורך, רופא השיניים ישתמש בהרדמה מקומית על מנת להסיר את הכתר הזמני והצבה של הכתר הקבוע. יניח את הכתר הקבוע על השן.

אילו בעיות יכולות להתפתח עם כתרים לשיניים?

כתרים בשיניים יכולים לעיתים ליצור בעיות שיש לטפל בהן. מיד לאחר הטיפול קיימת תחושה של אי נוחות או רגישות באזור שבו הרכיבו את הכתר (בעיקר לחום וקור).  ישנן משחות שיניים שמיועדות במיוחד למקרים כאלה כאשר הרגישות בשיניים גבוהה. במקרה שמושתל כתר שעשוי ממתכת, המטופל עלול לפתח תגובה אלרגית אך מדובר לרוב בתופעה די נדירה. בעיות נוספות שעלולות להופיע קשורות לתקינות הכתר:

  • שבר או סדק – עלול להופיע סדק או שבר בכתרים העשויים מחרסינה. במידה ומדובר בסדק זעיר, ניתן לבצע תיקון אך במרבית בין המקרים, יש להחליף את הכתר כולו.
  • הכתר עלול ליפול – זה קורה בעיקר כאשר הכתר שהורכב לא מתאים בגודלו ובעיצוב שלו או שלא נעשה שימוש במספיק חומר על מנת לייצב את הכתר על השן. במצב כזה, יש ליצור קשר באופן מידי אל מרפאת השיניים על מנת שרופא השיניים יוכל להדריך כיצד יש לטפל בשן ובכתר עד אשר ניתן יהיה להגיע לטיפול. במהלך הטיפול, רופא השיניים יוכל למלא את החלל  ולייצב את הכתר במקום הנכון. במידה ולא ניתן להחזיר את הכתר כיוון שהוא לא מתאים, יהיה צורך בלקיחת מדידות נוספות ושליחת התבנית להכנה של כתר אחר.

כמה זמן מחזיקים כתרים לשיניים?

אורך החיים של כתרים דנטליים לשיניים הוא לרוב בין 5-15 שנים. הזמן שבו יש להחליף את הכתר מותנה כמובן במידת השחיקה שלו.  כתרים יכולים להישחק במהירות כאשר מטופלים נוהגים "לאכול" ציפורנים, להשתמש בשיניים על מנת לפתוח אריזות של אוכל, ללעוס קרח ועוד.  במידה והמטופל מקפיד על היגיינת פה ונמנע מפעולות שעלולות לשחוק את הכתר, אין סיבה שלא יגיע לזמן המקסימלי לפני שייאלץ להחליף את הכתרים.

האם כתרים לשיניים מצריכים טיפול מיוחד?

שמירה על שגרת היגיינת שיניים בריאה היא המפתח לשמור על שיניים בריאות. בין אם מדובר בשיניים טבעיות או בכתרים, הטיפול בהם הוא זהה – צחצוח השיניים פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי פעם ביום (במיוחד בחלק שבו הכתר צמוד לחניכיים). מומלץ שלא לנסות לנשוך מאכלים קשיחים על מנת לפגוע שבירה או סדיקה של הכתר.

Zicronia Crown
Zicronia Crown