כתר זירקוניה או חרסינה: מה עדיף?

טיפולי כתרים הם בין הטיפולים הנפוצים ביותר בתחום רפואת השיניים. בעבר היה מדובר בטיפולים כואבים ומסובכים אשר הותירו בפיו של המטופל לא רק זיכרונות בלתי נעימים אלא גם כתרים מגושמים ובולטים לעין, אשר הפכו טיפול התקנת הכתר לחוויה לא נעימה בלשון המעטה עבור מטפולים רבים.

כתר זירקוניה או חרסינה
כתר זירקוניה או חרסינה

כיום המצב שונה לחלוטין וטיפולי התקנת הכתר התקדמו ואף על פי שעדיין מודבר בטיפול מורכב יחסית ולא נעים, ניתן לבצע אותו בצורה קלה יותר וגם להגיע לתוצאות יפות יותר בלי לוותר על העמידות והחוזק של הכתר תודות לחומרי גלם חדשים וחזקים יותר ממנו הוא עשוי.

אחד הכתרים הפופולריים ביותר הוא כתר זירקוניה או כתר חרסינה. הזירקוניה היא גם חומר נפוץ לשימוש בטיפול יישור שיניים. הנה כמה עובדות, יתרונות וחסרונות של השימוש בכתרי זירקוניה.

מהו כתר זירוקניה ומתי מתקינים כתר זירקוניה או כתר חרסינה?

טיפול כתר נדרש במקרים בהם השן נשברת או מאבדת מהחומר ממנה היא עשויה. טיפול כתר נפוץ גם במקרים של עששת מתקדמת או לאחר טיפול שורש וכאשר השן מוסטת ממקומה הנכון ונמצאת במיקום לא תקין בקשת השיניים. כתר זירקוניה או כתר חרסינה בא להשלים את השן ולצפות אותה באופן מלא כך שתתפקד כשן רגילה לכל דבר, הן מבחינה בריאותית כך שתתפקד היטב בפעולת הלעיסה והן מבחינה אסתטית. הכתר שומר ומגן על השן ומאפשר לה לתפקד כראוי בין שאר השיניים. במקרים רבים הרופא המטפל יצור גשר המורכב מכמה כתרים במקרה הצורך וכאשר אין ברירה.

איך מתבצע טיפול התקנת כתר זירקוניה או כתר חרסינה

כתר זירקוניה או כתר חרסינה נבנים לפי הגודל והצורה המקוריים של השן או של שן סמוכה. לצורך התקנת הכתר יש צורך לשייף או להשחיז את מה שנותר מהשן המקורית והפגועה. לאחר מכן מותקן כתר זמני בפה המטופל. השלב הבא הוא לקיחת מידות של השן המקורית לאחר ההשחזה, לאחר מכן שולחים את המידות למעבדה ובונים כתר זירקוניה או כתר חרסינה בהתאמה אישית לשן המטופל לפי הגודל והצורה הרצויים. הכתר מורכבת ומדבקת בפה המטופל במיקום הרצוי לצד שאר השיניים או כחלק מגשר חלקי או מלא.

כתר קלאסי: זירוקניה או חרסינה?

בעבר בדרך כלל היו יוצרים כתרים מחרסינה אשר היא גם חומר חזק וגם חומר הדומה בצבעו ובמרקם שלו לאלו של השיניים. אופן הטיפול היה כזה שהרופא המטפל היה מאחה את כתר החרסינה למתכת, יוצר כיפת סגסוגות מתכת ומרכיב על גבה את ציפוי החרסינה. הבעיה בשיטה זו הייתה חוסר אסתטיות שבא לידי ביטוי בעיקר בשיניים הקדמיות. במקרים רבים המתכת נראתה לעין דרך כתר החרסינה או מקרים בהם נוצר פס כהה הנראה לעין בשל אותה מתכת הצמודה לכתר החרסינה.

כתר הזירקוניה בא לפתור בעיה זאת וכיוון שהוא עשוי מחומר דמוי יהלום, המנוע את השתקפות המתכת והכתר אשר מסתיר את יסוד המתכת ומשווה לשן מראה יפה ואסתטי יותר, בלי לוותר על חוזק ועמידות הכתר. כתרי זירוקניה יקרים יותר בשל כך והן בשל העובדה שלצורך הכנתם יש צורך לבזבז חומר גלם רב עד להגעה לתוצאה המושלמת.

היתרון של כתר זירוקניה לעומת כתר חרסינה

כאשר יש צורך בהתקנת כתר בשיניים פנימיות ואחריות, אפשר להתפשר ולהתקין כתר חרסינה או לנקוט בפתרון אחר וזול יותר. לעומת זאת כאשר מדובר בשיניים קדמיות ובעיקר בלסת העליונה הבולטת יותר בעת חיוך, כתר זירקוניה ייראה הרבה יותר אסתטי ויאפשר לנו לחייך ללא בושה בכל עת שנחפוץ, בלי לדאוג למראה השיניים לנו ובלי לחשוף את הכתרים שלנו לכל.

הכתרים חשובים להגנה על השן ומאפשרים לנו ללעוס בצורה תקינה. המראה והאסתטיות אמנם בעלי חשיבות משנית אך כיוון שכיום טיפולי התקנת כתרי זירקוניה לא יקרים בצורה משמעותית מטיפולים אחרים, כל אחד ואחת יכולים ליהנות מהם כיום ולהתקין כתרי זירקוניה אסתטיים ולא בולטים, המאפשרים ליהנות משיניים יפות וטבעיות ככל הניתן ולחייך ללא הפרעה.

לכל שן יש כותרת ובמידה והיא חבולה או הרוסה זה עלול להשפיע לרעה על יכולת הלעיסה שלנו וליצור בעיות נוספות בהמשך כמו חורים חדשים, עששת, בעיות בשורש השן וכדומה.

היתרון האסתטי של כתרי הזירקוניה

כתרי הזירקוניה חזקים מאוד ועושים את העבודה הן בפן הבטיחותי והן בפן הבריאותי בשל היותם עשויים מחומר דמוי יהלום, אך בנוסף לכך הם גם נראים טוב יותר לעומת כתרי החרסינה, אשר לפעמים אינם מספיק עבים וניתן לראות דרכם את בסיסי המתכת של הכתר. כמו כן, כתרי זירקוניה נראים טבעיים יותר ומתאימים יותר לצבע השיניים המקורי.

כתר נותן מענה בריאות ואסתטי כאחד. עושים כתר במקרים של שן הרוסה או חבולה, במקרים של גשר וכאשר יש צורך לתקן בעיה אסתטית. שיניים עם עששת או סתימות גדולות או עששת משנית הן בדרך כלל השיניים שיזדקקו ליצירת כתר מסביבן, כאשר לא רוצים לעקור את השן אך לא ניתן לשקם אותה ואז מבצעים טיפול שורש, הכנת מבנה והתקנת כתר.

כתר מבוצע גם במקרה של שחזור שן, כאשר הרופא מצבע כתרים על השיניים הצמודות לשן החסרה ומוסיף כתר חדש במקומה.

לסיכום, טיפולי התקנת כתרים הפכו בשנים האחרונות אסתטיים תודות לשימוש בחומר הזירקוניה ויצירת כתרים בעלי מראה דומה יותר לשן אמיתית. טיפול שבעבר היה כואב והותיר אותנו עם כתר בולט ומכוער השתפר וכיום מראה השן לאחר התקנת הכתר טוב הרבה יותר.

צריכים לבצע טיפול התקנת כתר? התייעצו עם רופא מומחה על מנת לקבל הסבר מפורט יותר על סוגי הטיפולים, סוגי הכתרים, ההבדלים ביניהם, היתרונות ועוד. בהצלחה!

Zicronia Crown
Zicronia Crown